De krappe arbeidsmarkt vormt momenteel een groot probleem voor veel bedrijven. Van horecabedrijven die maar de helft van de menukaart kunnen aanbieden tot bedrijven die astronomische startpremies betalen om hun vacatures te kunnen invullen; er zijn talrijke voorbeelden van de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt. Medewerkers ervaren ook dat ze letterlijk ‘goed in de markt’ liggen, en in vele branches is het benaderen van medewerkers van concurrenten dagelijkse praktijk geworden. De krapte maakt het voor werkgevers niet alleen moeilijker om nieuw talent te vinden, maar benadrukt ook het belang om huidig personeel te behouden. Dat kan door medewerkers te binden en te boeien.
MyTalentBoard helpt organisaties bij het boeien en binden van medewerkers. Om uit te leggen hoe we dit doen, is het eerst belangrijk om na te gaan wat binden en boeien nu precies betekent.
Binden gaat over de verbinding tussen twee losse onderdelen, in dit geval zijn die onderdelen de werkgever en de medewerker. Medewerkers die zich verbonden voelen, hebben de missie en visie van de organisatie eigengemaakt. Dit houdt in dat ze hun eigen identiteit verbinden aan die van het bedrijf. Hoe sterker de verbinding, hoe meer ervoor nodig is om deze te breken en de medewerker afstand te doen laten nemen van de werkgever. Het investeren in de band met medewerkers voorkomt dat ze bij het eerste het beste aanbod gaan lopen.
Boeien slaat meer op het vasthouden van medewerkers. Geboeide medewerkers voelen zich niet zozeer verbonden aan de identiteit van de organisatie, maar zijn geboeid (worden vastgehouden) door datgene wat ze krijgen. Dat kan salaris, maar ook een fijne werksfeer, uitdagende opdrachten of aanzien zijn. Het boeien en binden van medewerkers hoeft elkaar niet uit te sluiten.
De mogelijkheid tot zelfontwikkeling is een belangrijk ingrediënt om (jonge) medewerkers aan je bedrijf te binden en te boeien. Als beginnende medewerker wil je niet al vroegtijdig stoppen met het ontwikkelen van jezelf en daarmee je kansen op doorgroeimogelijkheden en zelfontplooiing beperken. Om jong talent het gevoel te geven dat jouw bedrijf de aangewezen plek is om zich ook op langere termijn te ontwikkelen, kun je een opleidingsplan opstellen. Als werkgever kun je via een strategisch opleidingsplan voor jezelf en medewerkers duidelijk maken hoe de organisatie het ontwikkelen van talent en talent management binnen de organisatie mogelijk maakt. Met een opleidingsplan bied je medewerkers iets in ruil voor hun diensten, wat hen geboeid houdt. Ook kan het beeld dat een werkgever investeert in de (persoonlijke) ontwikkeling van medewerkers, helemaal passen bij hun drijfveren en hen daardoor sterker binden aan de organisatie.
Bij MyTalentBoard hebben we een template ontwikkeld om een boeiend en bindend opleidingsplan te ontwikkelen, dat je hieronder gratis kunt downloaden!
Download nu jouw Strategisch Ontwikkelplan
Vraag je je af hoe je nieuwe werknemers vanaf het eerste moment kunt boeien? Bekijk dan ook onze pagina met informatie over hoe je een onboarding programma opstelt.
MyTalentBoard biedt een uitkomst voor werkgevers die medewerkers willen binden en boeien in tijden van een extreem krappe arbeidsmarkt. Met MyTalentBoard krijgen individuele medewerkers en/of hele teams toegang tot innovatieve tools waarmee ze hun motivatie en competenties ontdekken, beter inzetten en gemakkelijker ontwikkelen. Daarmee straal je niet alleen uit dat jouw bedrijf staat voor zelfontwikkeling (binden), maar bied je medewerkers ook een hooggewaardeerde dienst (mogelijkheid tot zelfontplooiing via vragenlijsten en tools) die ze geboeid kan houden.
Meer weten? Neem vrijblijvend contact op met onze experts. Zij leggen graag uit waarom MyTalentBoard anders is dan alle andere HR-instrumenten die medewerkers gemotiveerd en competent moeten houden.
Bel 040 - 202 9361 of mail ons voor een afspraak!
MyTalentBoard helpt onder andere deze organisaties bij het binden en boeien van hun medewerkers: